BEHANDELING ROSACEA

WAT IS ROSACEA?

Rosacea is een huidaandoening waarbij er sprake is van een chronische ontstekingsreactie van de huid, doorgaans veroorzaakt door kleine vaatontstekingen. Rosacea is zichtbaar als een vlindervormige roodheid, duidelijk zichtbare gesprongen vaatjes op de wangen, neus en soms ook op voorhoofd en kin. Vaak zijn ook verwijde bloedvaatjes (couperose), bultjes en puskopjes zichtbaar en kan de huid gevoelig zijn, branderig aanvoelen en snel rood worden (flushing). Soms treedt ook schilfering op en de huidstructuur kan grover worden. Rosacea komt vooral voor bij volwassenen met een lichte huid, doorgaans vanaf 30 jaar.

DE OORZAAK VAN ROSACEA

Helaas is de oorzaak van rosacea tot nu toe nog onbekend. Wel is duidelijk dat er een afwijking is in de kleine bloedvaatjes en het omliggend bindweefsel. Ook wijzen onderzoeken uit dat de Demodex mijt een rol speelt bij rosacea. De demodex mijt leeft in de haarzakjes en talgklieren. Bij mensen met rosacea is deze mijt in veel grotere mate aanwezig. Daarnaast reageren veel mensen met rosacea sterk op temperatuurwisselingen, aanraking, (parfum in ) cosmetica, (parfum in) moisterizers, zon, alcohol en bepaalde soorten voeding. De behandeling van rosacea is gericht op de verschillende symptomen die aanwezig zijn. Tijdens het consult maakt de huidtherapeut een behandeling op maat. Soms worden meerdere therapieën gecombineerd. Onderstaande therapieën kunnen tijdens de behandeling worden uitgevoerd

BEHANDELEN VAN ROSACEA

Rosacea is een chronische huidaandoening. Er is geen behandeling die de aandoening volledig kan genezen. Als er aan rosacea echter niets wordt gedaan zal de aandoening steeds verergeren. Daarom is het van belang om rosacea zo snel mogelijk te behandelen en verergering te voorkomen. De behandeling van rosacea is gericht op de verschillende symptomen die aanwezig kunnen zijn. Tijdens het consult maakt de huidtherapeut dan ook een behandeling op maat waarbij meerdere therapieën gecombineerd kunnen worden om een optimaal resultaat te bereiken. Onderstaande therapieën kunnen tijdens de behandeling worden uitgevoerd.

BEHANDELMETHODE ROSACEA

Met jaren ervaring weet onze huidtherapeut precies hoe ze rosacea moeten aanpakken. Ontstekingen, puistjes of bultjes kunnen voorzichtig worden verwijderd door een combinatie van hele milde peelings en eventueel lasertherapie. Wij gebruiken enkel milde peelings met melkzuur en amandelzuur van Rhenophase omdat de rosacea huid zeer gevoelig is. De zuren werken talg reducerend en antibacterieel. Ze doden organismen zoals schimmels, gisten en de demodex mijt. Het cel vernieuwingsproces van de huid wordt in gang gezet door de zuren in de peeling. De bovenste huidlaag zal afschilferen waardoor de weerstand van de huid wordt verbeterd.

Hierna kan de huid behandeld worden met lasertherapie of licht (IPL) therapie. Er kan gekozen worden voor de nd-YAG (1064nm) wanneer er sprake is van een couperose achtig beeld. Wanneer er sprake is van roodheid en flushing dan zal de huid behandeld worden met de IPL (550nm).

HUIDVERZORGING NA BEHANDELING

U kunt ervaren dat uw huid tot enkele dagen na de behandeling nog rood en gezwollen is. Maakt u zich geen zorgen: dit hoort erbij en verdwijnt vanzelf weer. De dag na de behandeling zijn de zwelling en de roodheid op zijn ergst. Het is erg belangrijk dat u voor en na de behandeling de juiste huidverzorgingsproducten gebruikt om het resultaat van de behandeling te optimaliseren. Wij adviseren dan ook om huidverzorgingsproducten te gebruiken welke erg mild zijn en uw huidbarrière versterken waardoor de klachten minder snel terug zullen komen. Wij geven u graag advies over deze producten. Houdt uw huid 4 weken voor en 4 weken na de behandeling uit de zon. Er zijn in gemiddeld 2 tot 5 behandelingen nodig om de klachten van de rosacea aan te pakken. Helaas is het een chronische aandoening, waardoor u waarschijnlijk in verloop van tijd een onderhoudsbehandeling nodig zal hebben. Dit is persoons afhankelijk hoe snel en vaak dit nodig zal zijn. Door de juiste milde thuis producten te gebruiken zullen de klachten langer onderdrukt blijven. De huidtherapeut zal u hier graag over adviseren.

TARIEVEN VAN DE ROSACEABEHANDELING

Onze kliniek is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH). Wij voldoen aan de eisen van het Kwaliteitsregister (KP).

IPL en/of mixlaser behandeling vanaf euro  150,00