BEHANDELING VAGINALE KLACHTEN

VAGINALE ATROFIE NA OVERGANG

Ongeveer 40% van de vrouwen krijgt na de overgang klachten van vaginale atrofie. Vaginale atrofie ontstaat als de eierstokken minder oestrogeen aanmaken. Hierdoor vermindert het collageen in de vaginawand waardoor deze steeds dunner wordt. Ook verliest de vaginawand haar natuurlijke elasticiteit en zorgt een verminderde doorbloeding voor minder hydratatie waardoor droogheid ontstaat. Doordat het milieu van de vagina verandert kunnen klachten ontstaan zoals pijn bij het vrijen, verminderd gevoel bij vrijen door vaginale verslapping, stress- en inspanningsincontinentie (urineverlies), steeds terugkerende vaginale infecties, irritatie, branderig gevoel door scheurtjes aan de ingang van de vagina en verslapping van de schaamlippen.

VAGINALE KLACHTEN

• Vaginale droogheid
  • Scheurtjes aan de ingang van de vagina
  • Irritatie en branderig gevoel
  • Pijn bij het vrijen
  • Terugkerende blaasontstekingen
  • Stressincontinentie
  • Vaginale verslapping door afname elasticiteit

VAGINALE ATROFIE NA CHEMOTHERAPIE

Vrouwen met een hormoon gevoelige kanker, zoals borstkanker of baarmoederhalskanker mogen geen oestrogenen gebruiken. Vaginale atrofie kan ook ontstaan bij deze groep vrouwen. Door chemotherapie kunnen jonge vrouwen al vroeg in de overgang komen waardoor klachten van vaginale atrofie kunnen ontstaan.

SHELASE VAGINALE LASERBEHANDELING

Met de Shelase laser (voorheen de DIVA tight laser) wordt de structuur van de vaginawand hersteld. De behandeling zorgt voor versteviging en een betere vaginale elasticiteit. Deze laserbehandeling is een revolutionaire doorbraak in de niet-hormonale behandeling van vaginale klachten. De behandelde vrouwen zijn erg enthousiast over deze niet-hormonale behandeling van vaginale klachten. De behandeling is pijnloos, veilig en geeft langdurig resultaat.  Er zijn één tot drie behandelingen nodig.  Direct na de behandeling kunt u uw dagelijkse bezigheden gewoon weer oppakken

HOE WERKT DE SHELASE VAGINALE LASER?

Voorheen heette de Shelase, de Diva Tight laser. Hetzelfde type laser, maar met een nieuwe meer passende naam. Deze laser combineert twee soorten lasers tijdens één behandeling voor een maximaal resultaat, namelijk de fractional Co2 (10.600nm) (Erbium-Glass 1540nm). De lasers zorgen voor aanmaak van nieuw collageen en elastine in de vaginawand en rond de plasbuis en de blaas. Het bindweefsel wordt strakker, de doorbloeding verbetert en het vaginaslijmvlies wordt vernieuwd. Voor verjonging van de schaamlippen wordt de laserbehandeling uitwendig uitgevoerd. De gefractioneerde CO2 laser wordt al jaren ingezet voor behandeling van huidverjonging van het gezicht. Dezelfde techniek wordt nu uitgevoerd, maar dan om de vaginawand te behandelen. Klachten van vaginale atrofie worden hiermee effectief behandeld.

RESULTAAT VAN DE LASERBEHANDELING

De meeste vrouwen merken na de eerste behandeling al een duidelijke verbetering. Bij 80 tot 90% van de vrouwen verdwijnen de klachten van branderigheid, droogheid, pijn bij het vrijen helemaal of vrijwel helemaal. Bij vrouwen die last hebben van licht urineverlies ervaart 80 tot 85% een afname van de klachten, of de klachten verdwijnen zelfs volledig. Bij lichte incontinentie kan de laserbehandeling zelfs een operatie vervangen. Herhaling van de behandeling is doorgaans gewenst omdat de natuurlijk afbraak van collageen in de loop van de jaren door zal gaan. De huidtherapeut zal u hier graag meer over vertellen tijdens een gratis consult.

TARIEVEN DIVA TIGHT LASERBEHANDELING

Onze kliniek is aangesloten bij de Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH). Wij voldoen aan de eisen van het Kwaliteitsregister (KP).