Roodheid

Rood, roder, roodst

• Heb je last van storende roodheid in je gezicht, op je hals of decolleté?
  • Lukt het niet meer om de roodheid te camoufleren met make-up?
  • Vlamt de roodheid op bij inspanning, warmte, het drinken van een wijntje of bepaalde huidproducten?
  • Is je huid sneller geïrriteerd en/of heb je last van kleine pukkeltjes?

Lees dan snel verder wat de mogelijke oorzaken én oplossingen kunnen zijn!

Roodheid in het gezicht kan veel verschillende oorzaken hebben van onschuldige, maar cosmetisch storende verwijde vaatjes (couperose) tot huidaandoeningen zoals rosacea en periorale dermatitis (clownseczeem). De meeste klachten die gepaard gaan met roodheid zijn goed te behandelen door de huidtherapeute. Zij voert een huidanalyse uit en stelt op basis daarvan een behandelplan op maat op welke kan bestaan uit product- en leefstijladvies en behandelingen.

Wat zijn de meest voorkomende oorzaken van roodheid in het gezicht?

Couperose: cosmetisch storende verwijde vaatjes in het gezicht, hals e/o decolleté. Dit is vaak snel en makkelijk te behandelen door middel van lasertherapie.

Zijn er geen duidelijke vaatjes zichtbaar, maar is er meer sprake van een aaneengesloten roodheid? Dan hebben we het over diffuse roodheid. Ook dit is goed te behandelen door middel van IPL (intense pulsed light).

Als er naast roodheid ook kleine pukkeltjes en gevoeligheid aanwezig zijn dan heb je mogelijk last van rosacea. Rosacea is helaas chronisch, maar is vaak wel goed te kalmeren door een combinatie van peelings, IPL en soms medicatie.

Wil je weten wat de mogelijke oorzaak van jouw roodheid is en ben je nieuwsgierig naar de behandelmogelijkheden? Maak dan een afspraak met onze huidtherapeute voor een geheel vrijblijvend en kosteloos consult.   https://jacksonskinclinic.nl/roodheden/

Behandeling van cosmetisch storende littekens

Heb je last van jouw litteken(s)? Jeuken ze of doen ze pijn? Zijn ze rood? Zijn ze dik of heb je juist putjes? Lees hieronder alles over verschillende soorten littekens en wat er aan te doen is.

Wat is een litteken?

Wanneer de huid beschadigd raakt, door bijvoorbeeld verbranding, verwonding of een operatie wordt er door speciale cellen (fibroblasten) in de huid bindweefsel aangemaakt om de beschadiging te repareren. Soms wordt er echter teveel of te weinig bindweefsel aangemaakt, waardoor er een litteken kan ontstaan die cosmetisch storend is of die jeuk of pijn veroorzaakt.

De kans op een storend litteken is groter wanneer het herstelproces langer duurt, bijvoorbeeld als er sprake is van een infectie zoals bij acne of waterpokken. Maar ook aanleg, leeftijd en lokalisatie spelen een rol. Zo ontwikkelen mensen met een Aziatische of Negroïde huid sneller storende littekens dan mensen met een lichte huid en ontstaan er eerder vervelende littekens op delen van het lichaam waar veel spierspanning of beweging is zoals op de schouders en bij gewrichten.

Welke soorten storende littekens zijn er?

Atrofisch

Bij een atrofisch litteken is er te weinig bindweefsel aangemaakt en zijn er putjes of deukjes te zien. Dit is bijvoorbeeld het geval bij acnelittekens en striae.

Hypertrofisch

Bij een hypertrofisch litteken wordt er juist teveel bindweefsel aangemaakt. Dit litteken is verdikt, vaak rood, jeukend en kan ook pijnlijk zijn.

Keloïd

Ook bij een keloïd is er sprake van een teveel aan bindweefsel, maar anders dan bij een hypertrofisch litteken groeit dit litteken door buiten de plek van de oorspronkelijke beschadiging. Dit type litteken komt vaker voor op jonge leeftijd en bij mensen met een donkere huid.

Wat kan de huidtherapeut doen?

Mocht je zelf een litteken hebben die je als cosmetisch storend ervaart of die klachten geeft dan kun je bij de huidtherapeut terecht voor advies en behandeling.

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk zoals gefractioneerde CO2 laser, microneedling, TCA peelings en siliconenpleisters. Sommige littekens kunnen het beste door een plastisch chirurg of dermatoloog behandeld, de huidtherapeut kan dit beoordelen.

Als er nog sprake is van actieve acne of wanneer de littekens ontstaan door ingegroeide haren is het belangrijk om eerst de oorzaak aan te pakken door laserontharing of acnebehandelingen voordat de littekens behandeld kunnen worden.

Een litteken zal helaas nooit meer worden zoals je normale huid, maar kan in de meeste gevallen wel mooi verbeterd worden. Een dik litteken kan platter worden, een rood litteken lichter, putjes kunnen minder diep en klachten zoals jeuk en pijn zullen ook afnemen.

Wil je meer weten over de behandelmogelijkheden van jouw litteken(s), maak dan een afspraak voor een vrijblijvend consultgesprek.    https://jacksonskinclinic.nl/littekens/