ACNELITTEKENS

Acne kan door diepe onderhuidse ontstekingen aan de talgklieren ontsierende littekens, een grove huidstructuur en vergrote poriën achterlaten. Bij een beschadiging in het bindweefsel kan weefselverlies optreden, waardoor diepere littekens kunnen ontstaan. Ook kunnen rode vlekjes of bruine pigmentvlekjes lang zichtbaar blijven na een ontsteking. Dit wordt ook wel post inflammatoire hyperpigmentatie (PIH) genoemd.

DE OORZAAK VAN ACNELITTEKENS

Door de heftige ontstekingsreacties in de huid wordt de huid en het bindweefsel beschadigd waardoor reliëfverschillen in het huidoppervlakte ontstaan in de vorm van putjes en littekens. Ook het knijpen en krabben aan de ontstekingen en de huid kan littekens achterlaten. De mate van littekenweefsel is afhankelijk van de ernst van de acne en van de mate van genezing van de huid. De ene huid is gevoeliger voor littekenvorming dan de ander. Hoe langer de acne onbehandeld en actief blijft, hoe groter de kans is op weefselbeschadiging. Het is dan ook van belang om acne zo snel mogelijk te behandelen.

SOORTEN ACNELITTEKENS

Er bestaan verschillende soorten littekens. Oppervlakkige littekens kunnen zichtbaar zijn als grove poriën of als wat rode of bruine huidvlekjes. Bij een beschadiging in het bindweefsel kan weefselverlies optreden, waardoor diepere littekens ontstaan. In plaats van diepe littekens kunnen er ook littekens op de huid komen te liggen doordat het lichaam te veel littekenweefsel aanmaakt.

DIEPE LITTEKENS

• Icepick littekens zijn smalle diepe littekens, zichtbaar als gaatjes van 1 tot 2 mm.
  • Boxcar littekens zijn ronde en ovale ingezonken littekens met een scherpe verticale rand.
  • Rolling littekens zijn grotere, ingezonken littekens met een rollend of golvend uiterlijk.

HYPERTROFISCHE (VERHEVEN) LITTEKENS

Een beschadiging in het bindweefsel kan ook zorgen voor weefseltoename door aanmaak van te veel collageen in de huid. Er kunnen dan hypertrofische of keloïdale littekens ontstaan. Hypertrofische littekens zijn verheven boven het weefselniveau op de huid en rood van kleur door een verhoogde bloedvoorziening. Het litteken voelt hard aan en kan pijn doen of jeuken. Keloïdale littekens komen vaak voor bij jonge mensen met donkere huid. Deze littekens lijken op hypertrofisch littekens maar blijven doorgroeien tot buiten de wondranden.

BEHANDELING ACNELITTEKENS

Bij dr. Jackson Skin Clinic kunnen acne littekens op verschillende manieren worden behandeld. De nieuwste en meest effectieve behandelmethode is behandeling met verschillende fractional lasers. Deze behandeling is door wetenschappelijk onderzoek ook effectief bewezen.

LITTEKENS

Iedereen heeft wel één of meerdere littekens op de huid. Een litteken kan ontstaan wanneer de huid zich herstelt na een huidbeschadiging door operatie, ongeval of huidziekte. Een beschadiging in de huid en het bindweefsel kan ervoor zorgen dat er een toename of juist een afname van weefsel ontstaat waardoor een litteken zichtbaar wordt. In de meeste gevallen zal een litteken er in het begin wat rood en dik uitzien. Het kan echter tot 18 maanden duren voordat een litteken geleidelijk wat smaller en minder opvallend wordt. Hoe meer de huid beschadigd is en hoe langer het genezingsproces duurt, hoe groter de kans dat er een cosmetisch storend litteken ontstaat.

FACTOREN DIE VAN INVLOED ZIJN OP LITTEKENVORMING

Er zijn meerdere factoren die van invloed zijn op littekenvorming.

• Leeftijd: Een jongere huid geneest sneller dan een oudere huid maar heeft daarbij ook de kans om te veel nieuwe huid te vormen. Hierdoor kunnen juist grotere littekens ontstaan.
  • Erfelijke factoren en huidskleur: Mensen met een gekleurde huid hebben meer kans op het ontwikkelen van abnormale littekens, zoals een keloïd.
  • Bijkomende wondinfectie: Een bacteriële wondinfectie kan ervoor zorgen dat een beschadiging abnormaal geneest en een litteken achterlaat.
  • Lokalisatie: Een litteken kan gemakkelijker uitrekken en meer zichtbaar worden indien deze is gelegen op gespierde en beweeglijke lichaamsdelen zoals rug, schouders en gewrichten.

HYPERTROFISCH LITTEKEN

Een hypertrofisch (‘verdikt’ in het Latijn) litteken komt meestal voor bij jonge mensen (met name na brandwonden) en bij mensen met een donkere huid. Een beschadiging in het bindweefsel kan zorgen voor een weefseltoename, doordat er te veel collageen wordt aangemaakt. Er kunnen dan hypertrofische of keloïdale littekens ontstaan. Hypertrofische littekens zijn meestal rood, verdikt en liggen verheven boven het weefselniveau op de huid. Ze kunnen jeuk geven of pijn doen en voelen hard aan. Een belangrijk kenmerk van het hypertrofische litteken is dat het litteken zich bevindt binnen de begrenzingen van de oorspronkelijke verwonding.

ATROFISCHE LITTEKENS

Dit litteken is meestal klein, rond en ligt wat verzonken in de huid. Als er meerdere zijn ontstaat er in de huid een putjes effect. Bij atrofische littekens is er te weinig bindweefsel aangemaakt tijdens het genezingsproces. Atrofische littekens zijn vaak lichter tot wit van kleur en liggen wat verzonken in de huid. Bekende voorbeelden van atrofische littekens zijn striae, littekens na acné en littekens na waterpokken.

KELOÏDE LITTEKENS

Keloïdale littekens lijken op hypertrofische littekens maar keloïdale littekens blijven doorgroeien tot buiten de wondranden. De littekens zijn vaak abnormaal verdikt, onregelmatig van vorm en rood tot donker van kleur.  Een keloïd kan op iedere leeftijd voorkomen, maar komt vaker voor bij jongere mensen en bij mensen met een donkere huid. Een keloïd kan ontstaan na iedere vorm van huidbeschading als gevolg van operatie, brand, vaccinatie, tatoeage, piercing of acné. Een keloïd kan daarnaast ook spontaan ontstaan, zonder dat er een beschadiging van de huid aan vooraf is gegaan.

BEHANDELING VAN LITTEKENS

Bij dr. Jackson Skin Clinic werken wij met verschillende soorten fractional lasers om de structuur van de huid en van het litteken effectief te verbeteren. Daarnaast kunnen de vaatlaser en IPL worden ingezet om de roodheid van littekens te verminderen. Tijdens het consult wordt bepaald welke behandelmethode het beste bij u past.

TARIEVEN EN VERGOEDING